Данас славимо Света Три јерарха – Велики светилници православља и еснафска слава металаца

0

Верници и СПЦ обележавају празник Света Tри јерарха као успомену на светитеље Василија Великог, Григорија Богослова и Јована Златоустог. У нашем народу овај дан је еснафска слава металаца, док је код Грка то не само верски, но и национални и школски празник.

света три јерарха

Према веровању, ови светитељи штите људе и животиње од мразева и злих ветрова. По ветровима који данас дувају прогнозира се како ће бити време у току године.

У време цара Алексија Комнена, дошло је међу ученим људима у Цариграду до несугласица и препирки о томе који је од тројице светитеља био највећи.

По једнима, то је био Василије Велики, због његове чистоте и храбрости, по другима Јован Златоусти, због чудесне речитости и јасноће у проповедању хришћанске вере, а по трећима свети Григорије Богослов, због недостижне висине у богословљу.

Тако дође и до поделе међу присталицама на василијане, григоријане и јованите. Међутим, сва три светитеља јавише се у сну епископу Ехватијском, рекавши му да су они једно у Бога, да међу њима нема ништа противуречно и да нема ни првог ни другог ни трећег.

Поучише епископа како да установи заједнички празник, да престане са деобом оних који се споре и препиру око њих.

Састављена је заједничка служба и празник Света Три јерарха, који се празнује данас, 12. фебруара по новом, односно, односно 30. јануара по Јулијанском календару. Сваки од светитеља има и свој посебан дан.

У нашем народу ово је еснафска слава металаца, док их православни грчки народ сматра не само црквеним но и националним и школским празником.

***

Из Охридског пролога

Светитељи Василије Велики, Григорије Богослов и Јован Златоуст имају сваки посебно свој дан празновања у месецу јануару и то: Василије Велики 1. јануар, Григорије Богослов 25. јануар и Јован Златоуст 27. јануар и 13. новембар. А овај заједнички празник установљен је у XI веку за време цара Алексија Комнена. Једном наста однекуда распра у народу око тога, ко је од ове тројице највећи. Једни уздизаху Василија због његове чистоте и храбрости; други уздизаху Григорија због његове недостижне дубине и висине ума у богословљу; трећи уздизаху Златоуста због његове чудесне красноречивости и јасноће излагања вере. И тако, једни се назваше василијани, други григоријани, а трећи јованити. Но, промислом Божјим, овај спор би решен на корист цркве и на још већу славу тројице светитеља.

света три јерарха

Епископ евхаитски Јован (14. јуна) имаде једну визију у сну, наиме: најпре му се јавише сваки од ова три светитеља напосе, у великој слави и неисказаној красоти, а потом сва три заједно. Тада му рекоше: “Ми смо једно у Бога, као што видиш, и ништа нема у нама противречно… нити има међу нама првог ни другог”. Још посаветоваше светитељи епископа Јована да им он напише једну заједничку службу и да им се одреди један заједнички дан празника. Поводом овога дивног виђења спор се реши на тај начин што се одреди 30. јан. као заједнички празник за сва три ова јерарха.

Пост и вера — Василије,
Богословље — Григорије.
Милосрђе — Златоусти,
Златоусти, Медоусти!
Работници једног дела;
Три напосе — три ангела,
Три заједно ко Бог један,
Нит ко главни ни узгредан.
У вечности сви се слажу.
Једног вичеш — три помажу.
Једног певаш, сва три чују,
Једног славиш, три с” радују.
Три човека — једно цело,
Три Јерарха – једно дело,
Три имена — једна слава,
Свој тројици — Христос глава.

Охридски пролог, Свети Николај Српски

Постави одговор

Унесите свој коментар
Упишите своје име

Ово веб место користи Акисмет како би смањило непожељне. Сазнајте како се ваши коментари обрађују.